Skip to main content

Nordkap med Tromsö och Finland

13 dagar

För 45:te året laddar vi för ännu en fantastisk resa!

Vi lovar att detta är den mest intressanta Norden-runt-resa du kan uppleva till Europas nordligaste utpost – Nordkapsklippan – som stupar rakt ner i Norra Ishavet!

Under lagom långa dagsetapper bjuds vi sköna naturscenarier med exotisk vildmark och oändliga vidder samt berömda platser som Polcirkeln, ishavsstaden Tromsö, Rovaniemi och de tusen sjöarnas land – Finland.

Fritextsökning

Avgångar & priser

AvresaAvreseortHotellLediga platserFrån pris
8/7-2024BussBoende NordkapMer än 822 495:-Boka

Dagsprogram

• Dag 1: Hemorten – Uppsala

Från våra påstigningsorter reser vi norrut på E4:an genom de småländska skogarna förbi Jönköping. Med uppehåll för fika och lunch passerar vi Norrköping och Stockholm på vår väg till Uppsala och Scandic Uppsala Nord där övernattning och middag väntar. Cirka 60 mil.

• Dag 2: Uppsala – Örnsköldsvik

Efter frukost fortsätter färden norrut längs den vackra Östersjökusten. Vi åker förbi städer som Hudiksvall och Sundsvall samt kör över den imponerande Höga Kusten bron där vi tar en paus och njuter av utsikten över Ångermanälven. Vi tjusas av det omväxlande landskapet med de stora Norrlandsälvarna och den ibland dramatiska kusten med höga berg som bjuder på imponerande vyer på vår väg mot Örnsköldsvik. Här tar vi in på Scandic Hotell där även middagen serveras. Cirka 46 mil.

• Dag 3: Örnsköldsvik - Jokkmokk

Efter frukost fortsätter vi norrut. Vi stannar vid Storforsen och förundras över dess mäktiga brus innan vi passerar polcirkeln. Det är sedan inte långt kvar till Jokkmokk som är porten till fjällvärlden och en självklar marknadsplats. Vi ser om vi kan hälsa på inne på Jokkmokks Tenn där man gör handgjorda smycken inspirerade av den norrländska naturen och samiska kulturen. Vi checkar sedan in på Hotel Jokkmokk, där middag och övernattning väntar. Cirka 52 mil.

• Dag 4: Jokkmokk - Tromsö

Ännu en spännande dag har vi framför oss! Vid Vittangi t.ex. väntar suptallen, där vi måste stanna och ta oss en stärkare. Enligt kommunalt påbud skulle kuskarna alltid stanna där för en styrketår och hästarna blev så vana att de stannade även om kusken somnat! I Karesuando besöker vi sedan Sveriges nordligaste kyrka innan vi åker vidare mot Kilpisjärvimassivet. Nu får vi från den finska sidan uppleva detta sällsamma hur Sveriges rofyllt sköna fjällvärd övergår i Norges dramatiska fjäll och fjordar. Vi överväldigas av den ena storslagna vyn efter den andra. Efter nedfärden från Kilpisjärvi möts vi av Lyngenalperna, som vi skall se mer av dag sex. Nu åker vi till ishavsstaden Tromsö för att vila ut i två nätter på Thon Hotel Polar. Cirka 60 mil.

• Dag 5: Tromsö

I dag börjar vi med ett besök i världens finaste samemuseum som ökar förståelsen för den kultur vi kommer att möta här uppe. På vår rundtur utforskar vi ön som Tromsö ligger på och naturligtvis besöker vi den märkliga Ishavskatedralen. Eftermiddagen fri för egna strövtåg. Säkert lockar aktiviteterna i hamnen vid Hurtigrutens ankomst eller kanske någon tar linbanan för att njuta av den storslagna utsikten över staden.

• Dag 6: Tromsö - Alta

Tidig frukost och avfärd till första färjan. Vi har i dag två vackra färjeturer, först över Ullsfjorden och sedan över Lyngenfjorden. Lyngenfjällen står som kulisser runt om oss – undersköna vyer! Sedan tar vi bussen upp och kör längs med fjorden och får en fantastisk bild över landskapet. I Storslett kör vi in i Reisadalen som ingår i en nationalpark och har en ovanligt rik flora och fauna för att ligga så långt norrut. Vi stannar till på Gildetun och äter lunch innan vi fortsätter längs den vackra ishavskusten och passerar fiskesamernas byar på vår väg till Alta. Här besöker vi Alta museum med fantastiska hällristningar som visar på platsens historia. Efter att ha besökt både inomhusmuseet och bergshällarna som placerat museet på världsarvslistan väntar övernattning och middag på där övernattning och middag väntar på Scandic Hotel Alta. Cirka 29 mil.

• Dag 7: Alta - Honningsvåg

Varje dag är en attraktion. Efter frukost fortsätter vi över Altaälvens mynning och vidare till det väldiga tundralika Sennalandet, Karasjoksamernas sommarviste. Innan vi kommer fram till Porsangerfjorden har vi gjort en avstickare till Hammerfest för att äta lunch och njuta av de härliga kusterna kring världens nordligaste stad. Sedan åker vi genom tunneln över till Mageröya, där Honningsvåg ligger. Här packar vi upp för att bo två nätter på Scandic Destination Nordkapp. Cirka 18 mil.

• Dag 8: Nordkap

Vi börjar med sovmorgon och en fri förmiddag för egna strövtåg i Honningsvåg. På sen eftermiddagen åker vi på en rundtur på Mageröya och njuter av det karga landskapet.
    Vi tar oss sedan upp till resans främsta mål – Nordkapsklippan. Från den hårt vindpinade klippan, som stupar 307 meter rakt ner, blickar vi ut över det till synes oändliga Ishavet och undgår inte att fascineras av den speciella stämning som råder häruppe. Självklart hoppas vi att få se Midnattssolen.

• Dag 9: Honningsvåg -Inari

Efter frukost återvänder vi till fastlandet och vidare söderut över den oändliga och mjukt böljande Finnmarksvidda. Vi ser renflockar, sameläger och hjortronmyrar. I Karasjok återfinner vi samernas viktigaste centra med bland annat Norska Sametinget, Samemuséet, och Sapmi Park. Vi stannar till i Sapmi Park där man kan besöka serveringar och butiker. Vi passerar den finska gränsen och är snart framme i Inari där middag och övernattning väntar på Hotel Inari Kultahovi. Cirka 40 mil

• Dag 10: Inari - Kemi

Vi reser genom finska Lapplands väldiga skogar till Rovaniemi. Nu har vi lämnat ödemarken bakom oss och kommit in i jordbruksbygd igen. Vi passerar återigen polcirkeln när vi tar oss in i tomtens hemtrakter Rovaniemi. Här gör vi en rundtur och får se den nya spännande stadsplaneringen som Alvar Alto gjorde efter den stora branden 1944, då staden totalförstördes. Vi fortsätter sedan ner till Kemi där vi checkar in på Scandic Kemi Hotel för middag och övernattning.
    Cirka 45 mil.

I Rovaniemi tar vi farväl av de gäster som på eftermiddagen väljer att flyger hem via Helsingfors till Köpenhamn/Stockholm.

• Dag 11: Kemi - Lahti

Efter frukost fortsätter vi vår färd rakt igenom landet med de tusen sjöarna och djupa skogarna. Vi stannar förstås för fika och lunch längs vägen och når på kvällen Lachti där middag och övernattning väntar på Solo Sokos Hotel Lahden Seurahoune Hotel. Cirka 62 mil.

• Dag 12: Lahti - Helsingfors

Frukost och avfärd mot Helsingfors där vi gör en stadsrundtur bland de mest kända sevärdheterna: Sibelius monument, Tempelplatsens kyrka, olympiastadion och Senatstorget. Kl. 18.10 avgår Viking Lines fartyg mot Stockholm. Vi tar våra hytter i besittning och en skön överfart med middagsbuffet väntar. Cirka 27 mil.

• Dag 13: Stockholm - Hemorten

Vi vaknar förmodligen tidigt för att inte missa Stockholms vackra skärgård vid frukosten ombord. Så är vi då tillbaka i Sverige och beger oss ner mot Skåne. Vi rastar för fika och lunch och är snart hemma igen för att smälta alla starka intryck som denna resa bjudit på. Cirka 60 mil.

• Allt detta ingår:

Resa i modern helturistbuss. Del i dubbelrum med halvpension, d.v.s. middag dag ett t.o.m. frukost dag tretton. Färjor i norra Norge. Färja Helsingfors–Stockholm i insides hytt. Utflykter och rundturer enligt program, moms och reseledarservice. Inträde till Ishavskatedralen, Samemuseet i Tromsö samt till Nordkapsklippan.

Avgångsorter

Hotell

Övernattning dag 1 - 2

Scandic Uppsala Nord
Adress: Gamla Uppsalagatan 50, 754 25 Uppsala Telefon: 018-495 23 00 Ett modernt hotell i utkanten av Uppsala ca 3,5 km från gamla stan. Hotellet har bar, restaurang, gym och bastu. Det finns konferen...

Övernattning dag 2 - 3

Scandic Örnsköldsvik
Adress: Hästmarksvägen 4, 891 38 Örnsköldsvik Telefon: 0660-27 22 00 Ett mysigt hotell med en stor bekvämt möbilerad lounge, bar och restaurang. Det ligger 2 km från centrum men här finns gym,en stor...

Övernattning dag 3 - 4

Hotel Jokkmokk
Adress: Solgatan 45, 962 32 Jokkmokk Telefon: 0971-777 00 I hjärtat av Lappland hittar vi detta moderna arktiska hotell med utsikt över sjön Talvatis. Slå dig ner i den stora mysiga loungen eller på t...

Övernattning dag 5 - 6

Thon Hotel Polar
Adress: Grønnegata 45, 9008 Tromsø, Norge Telefon: +47 77 75 17 00 På detta moderna hotell i skandinavisk stil bor vi bekvämt mitt i centrala Tromsö. Hotellet har 9 våningar och hiss, träningsrum och...

Övernattning dag 6 - 7

Scandic Alta
Adress: Løkkeveien 61, 9509 Alta, Norge Telefon: +47 78 48 27 00 På Scandic Alta har vi ett bra utgångsläge för utflykter i naturen. Hotellet uppfördes 1976 och har 241 rum, restaurang, bar, badstuga...

Övernattning dag 7 - 9

Scandic Nordkapp
Skipsfjorden, 9750 Honningsvåg, Norge• Telefon: +47 78 47 72 60 Hotellet byggdes 1998 och har 290 rum. Här finns restaurang, bar, och tillgänglighet till affärer. Men anledningen till att man åkr...

Övernattning dag 9 - 10

Wilderness Hotel Inari
Adress: Inarintie 2, 99870 Inari, Finland Telefon: +358 50 4477887 Vackert hotell med hög trivselfaktor, helt inspirerat av den samiska kulturen. Restaurangen Ukko, har stora panoramfönster med utsikt...

Övernattning dag 10 - 11

Scandic Kemi
Adress: Hahtisaarenkatu 3, 94100 Kemi, Finland Telefon: +358 300 308470 Hotellet ligger ett kvarter från Bottenviken och 4 minuters promenad från det historiska museet i Kemi. På hotellet finns pool o...

Övernattning dag 11 - 12

Solo Sokos Hotel Lahden Seurahuone
Adress: Aleksanterinkatu 14, 15110 Lahti, Finland Telefon: +358 20 1234655 Här bor vi bra i hjärtat av Lahtis, på hotellet som är en historisk klassiker. Här har många prominenta gäster bott. Hotellet...